Unii activisti atei (sau, cum le mai place sa-si zica... "noi" atei) se grabesc sa il includa pe Mihai Eminescu in randurile lor prin... citarea celebrei strofe "religia, o fraza de dansii inventata..." din "Imparat si proletar". Ridicolul consta in faptul ca ideea utilizata de ei in argumente apartine unui caracter - "proletarul" - si nu poetului. Asta sugereaza ca ai nostri "umanisti seculari", cum le place sa se descrie practicantii religiei "noului ateism" (o veste proasta totusi: nu mai e nici macar o moda, numai ca la noi inca nu s-a auzit inca fasaiala...) traiesc un veritabil cosmar de "public relations".
Eminescu nu a fost un sfant, nu a fost nici macar un "poet religios" intr-un inteles strict al termenului, ci un poet romantic cu toate framantarile si accentele de revolta artistica ce punctau atunci acest curent. Cu toate acestea Eminescu a fost crestin ortodox. Aceasta transpare nu numai din poezia sa (care contine totusi suficiente pasaje explicite de marturie crestin ortodoxa). Din biblioteca poetului nu lipseau Sfânta Scriptură şi scrieri ale Sfintilor Parinti, iar din manuscrisele sale descoperim vocatia sa de traducator din textelor Evanghelice (transcrie în limba latina Tatăl nostru, si traduce o versiune veche din Evanghelia după Ioan) [1]. Bloggerii pot gasi o tratare detaliata a ortodoxiei lui Eminescu, poetul si omul, in [3] si [4]. Se vadeste ca Eminescu cunoştea foarte bine dogmele ortodoxe.
Indicii ale ortodoxiei lui Eminescu se pot gasi in opera sa de publicist, prin care Eminescu s-a implicat personal si plenar in viata societatii. Daca Eminescu a fost un patriot, patruns de spiritul responsabilitatatii civice (ceea ce nimeni nu poate nega), atunci este logic sa ne asteptam ca in opera sa de publicist trebuie sa apara, pregnant, marturisirea de credinta (chiar mai degraba decat in cea de poet sau in ocazionalul "show off" tragico-romantic in fata Veronicai Micle!) Ceea ce se intampla, intr-adevar! Din filele de activism social al lui Eminescu in sustinerea ortodoxiei [2]:“Biserica răsăriteană e de optsprezece sute de ani păstrătoarea elementului latin de lângă Dunăre. Ea a stabilit şi a unificat limba noastră într-un mod atât de admirabil încât suntem singurul popor fără dialecte propriu- zise ; ea ne-a ferit în mod egal de înghiţirea printre poloni, unguri, tătari şi turci, ea este încă astăzi singura armă de apărare şi singurul sprijin al milioanelor de români cari trăiesc dincolo de hotarele noastre. Cine-o combate pe ea şi ritualurile ei poate fi cosmopolit, socialist, republican universal şi orice i-o veni în minte, dar numai român nu e. (M. Eminescu, Liber-cugetător, liberă-cugetare, “Timpul”, 2.02.1879, în « Opere », 1989, vol.X, p. 187).Atitudinea poetului fata de ortodoxie se desluseste atat in perioada sa de tinerete, cand intr-o zi a anului 1871 in care - in cuvintele poetului - "Românii în genere serbează ziua Sfintei Marii, vergină, castă, şi totuşi mama care din sânul ei a născut pe reprezentantul libertăţii, pe martirul omenirii înlănţuite, pe Christ", Mihai Eminescu aducea elogii "creştinului pios [..] românului mare” care a fost voievodul Stefan, cat si in preajma trecerii sale la cele vesnice: aflam, din marturiile unui duhovnic [1]:„Pe ziua de Sf. Voievozi la anul 1886 m-au chemat la M-rea Neamţ, la bolniţă, şi l-am spovedit şi l-am împărtăşit pe poetul Mihai Eminescu. Era limpede la minte, numai tare posac şi trist. Mi-a sărutat mâna şi a spus: „Părinte să mă îngropaţi la ţărmurile mării şi să fie într-o mănăstire de maici şi să ascult în fiecare seară, ca la Mănăstirea Agafton, cum cântă Lumină lină”.Eminescu demite anticipat si vizionar avansurile ateilor "noi".
CREDITE:
[1] Lumina lina de la Agafton (blogul FERESTRE IN PRIDVOR)
[2] “Cine combate Ortodoxia numai român nu e” (Eminescu) - blogul lui Laurentiu Dumitru
[3] Eminescu si Ortodoxia (blogul SINAXIS)
[4] Eminescu si Ortodoxia (blogul TEOLOGIE PENTRU AZI)
REFERINTE ADITIONALE
[5] Credinta Lui Eminescu, de Pr. Prof. Univ. Dr Ovidiu Moceanu
[6] Intelectualii rosii, Eminescu si Unirea
[7] Apostolul Eminescu, fratele din inchisoarea comunista
[8] Valeriu Anania, Drama divina a lui Hyperion
[9] Pr. prof. dr. Constantin Galeriu despre Eminescu
[10] Eminescu si ortodoxia: Fragmente din articole publicate de Eminescu (Sinaxis)
[11] Eminescu si ortodoxia: Eminescu versifica învataturile isihaste ale Sfântului Nicodim Aghioritul (Sinaxis)
[12] Eminescu si ortodoxia: Iubirea si ispita desfrânarii. Versificarea pedagogiei Sfântului Ioan Gura de Aur (Sinaxis)
Pentru rugăciunile Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, ale Sfinţilor Părinţilor noştri şi ale tuturor Sfinţilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
1 sept. 2009
Eminescu refuzand avansurile "noilor atei"
Posted by
Un păcătos
Labels:
Biserica,
Mihail Eminescu,
noul ateism,
ortodoxie,
reflectii,
umanismul secular
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
3 comentarii:
Felicitari pentru articol si pentru blog!
EMINESCU INTERZIS. GANDIREA POLITICA
http://www.scribd.com/doc/17315210/EMINESCU-INTERZIS-POLITIC
SPRE EMINESCU RASPUNS ROMANESC LA AMENINTARILE PREZENTULUI SI LA PROVOCARILE VIITORULUI
http://www.scribd.com/doc/17315420/EMINESCU-ADEVARUL-CONFISCAT
Aceste carti sint publicate cu CopyLIBER (au copierea, traducerea, difuzarea neingradite si gratuite).
Daca aveti html-ul dezactivat: cu PASTE asezati link-ul in browser si, apoi, apasati ENTER.
Va multumesc mult pentru aprecieri si materialele despre Eminescu! Doamne ajuta!
Rugaciune
de Mihai Eminescu
Crăiasă alegându-te
Îngenunchem rugându-te
Înalţă-te, ne mântuie
Din valul ce ne bântuie.
Fii scut de întărire
Şi zid de mântuire!
Privirea-ţi adorată
Asupră-ne coboară
O, Maică Preacurată
Şi pururea Fecioară
Marie!
Noi, cei din mila Sfântului
Facem umbră pământului,
Rugămu-ne-ndurărilor
Luceafărului mărilor,
Ascultă-a noastre plângeri,
Regină peste îngeri,
Din neguri te arată,
Lumină dulce, clară,
O, Maică Preacurată
Şi pururea Fecioară
Marie!
Trimiteți un comentariu