17 iun. 2010

Evolutionismul teist ca tentativa de "botez" al Darwinismului

William Dembski aduce o interesanta perspectiva asupra evolutionismului teist: acesta apare ca o tentativa de "botez" al imaginii Darwiniste despre lumea biologica, introducand teza identificarii evolutiei cu modul in care Dumnezeu a creat lumea. O teza cu un puternic continut metafizic. Pe de alta parte, (cel putin) din punct de vedere al continutului stiintific, evolutionismul teist nu este diferit de evolutionismul ateist, neacceptand nimic altceva decat procese naturale nedirijate in originea si dezvoltarea vietii. O asemenea postulat categoric (dogmatic) de stricta separare intre Dumnezeu si procesele naturale are o coloratura deista.

Pentru evolutionismul teist Dumnezeu este exilat ca o "conditie de frontiera" (ori "conditie initiala") - asta in cazul in care "oamenii de stiinta" au bunavointa sa nu formuleze obiectii vizavi de existenta unor asemenea frontiere (si chiar si asa, ideea de Dumnezeu ca si conditie, data, informatie de frontiera nu se sustine teologic). Evolutionismul teist critica designul inteligent (DI) pe motiv ca DI ar sustine - chipurile - ideea unui Dumnezeu care "injecteaza informatie" in cosmos la orice moment si orice loc. Lasand la o parte ca aceasta este un "straw man" (o falsa reprezentare a pozitiei DI care de fapt este o critica a naturalismului independenta de convingerile religioase ale sustinatorilor sau absenta acestora), sustinatorii evolutionismului teist nu au nici o problema cu un Dumnezeu care ar injecta informatie in punctul de frontiera (dupa care se grabesc, bineinteles, sa introduca un soi de "statut de limitare" convenabil). E hilar cum, in valtoarea disputelor, evolutionistii teisti adopta pozitii din ce in ce mai asemanatoare cu pozitia pe care acestia o atribuie DI.

Niciun comentariu: