8 iun. 2010

Păcatul nu trebuie înţeles în sens juridic

Păcatul (lat. peccatum; gr. hamartia) este călcarea voii lui Dumnezeu cu deplină voinţă şi ştiinţă. Păcatul se mai numeşte şi "fărădelege" sau "nelegiuire", pentru că voia lui Dumnezeu se arată în legile, poruncile şi rânduielile pe care El le-a dat, din iubire de oameni. Dar poruncile lui nu sunt o lege moartă, ci sunt cuvântul dătător de viaţă al lui Dumnezeu.

De aceea, pentru creştini păcatul nu este înţeles într-un sens juridic, sau legic, pentru că toate poruncile şi legiuirile Sale Dumnezeu le-a dat oamenilor din iubire pentru om, încoronarea a creaţiei (Facere 1) şi făcut după chipul şi asemănarea Lui. De asemenea, Iisus Hristos, în Joia Cinei de taină, preziua morţii Sale, a lăsat ca testament ucenicilor Săi: "Poruncă nouă dau vouă: Să vă iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să vă iubiţi unul pe altul. Întru aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii faţă de alţii." (Ioan 13, 34-35; 15, 17) Când omul împlineşte poruncile lui Dumnezeu, atunci el împreună-lucrează cu harul lui Dumnezeu, este în legătură cu Dumnezeu, şi participă la Împărăţia lui Dumnezeu în mod nevăzut, încă din această lume. Când, dimpotrivă, omul dispreţuieşte porunca, cuvântul de viaţă al lui Dumnezeu, atunci el se rupe de Dumnezeu şi pierde părtăşia harului şi a Împărăţiei.

Preluat de la wikipedia ortodoxa.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Nu trebuie inteles NUMAI juridic . Este o precizare importanta . Lege , rascumparare sunt termeni EFECTIV juridici care arata unul din atributele lui Dumnezeu .

Un păcătos spunea...

Multumesc pentru comentariu! M-am asteptat ca titlul (poate prea categoric) sa provoace ceva reactii. Ideea era ca o interpretare legalista (adica prin raportare la norme si criterii exterioare) nu este proprie Ortodoxiei, motivul fiind la urma urmei viziunea crestin ortodoxa asupra persoanei, care in esenta nu trebuie privita ca o entitate juridica/legala. E adevarat ca legea si rascumpararea sunt termeni juridici, insa in lumina Evangheliei si a Traditiei, sensul ("antic") legalist este incorporat, completat, crestinat am putea spune, intr-o semantica induhovnicita.